Friday, May 4, 2012

Vernissages NYC | May 4

Wow! Quite an evening. I am sore from the 17.5km but quite satisfied from the visual memories from art, to the "super moon" views. I started my vernissage walkabout at Marian Goodman Gallery, exhibiting inspiring Giuseppe Penone's installation and drawings:
Giuseppe Penone at Marian Goodman

Earth continued to be the theme of the evening, with another remarkable exhibition of Anish Kapoor; the concavity of the space seems a reverted convexity of Serra's steel environments

 
 Anish Kapoor at Barbara Gladstone

On 21 Street the other major opening of the night: Richard Avedon's larger than life portraits. It is the third night in a row that Gagosian opens compelling exhibitions from the widest range of contemporary masters: Picasso on Wednesday, Lucio Fontana on Thursday//
Richard Avedon's "Murals and Portraits" @ Gagosian Gallery: 
would have ever the Chicago Seven imagined to be shown there?

On my way back I am chasing the "super moon" framed by the Manhattan street grid, I  am taking photos every four or five blocks, following the moon path while heading north-east,


 Total walk length: 17.5km

Art Fairs | Pulse, Inner Course

" Inner Course"  is one of the Pulse special projects, staging the participatory performance "Knowing Me, Knowing You". Fair attendees are invited for seven minutes to interact with two  Honey Space performers for a liberatory art experience. A product specific to the attendee will be created during the seven minutes interaction.


 



Vernissages NYC | Lucio Fontana "Ambienti Spaziali"


Lucio Fontana's "Ambienti Spaziali" opened last night at Gagosian, 555 West 24 Street.

The Italian (although Argentinian born) Lucio Fontana (1899-1968) founded in 1950 the movement Spazialismo, also known as "Movimento Spazialista". In the Manifesto Bianco of 1946 the artist already stated the need of art to transcend the canvas to incorporate space, time and energy in the art work. He advocated for an art which integrates in its medium architecture, sculpture and painting.

The artist is perhaps best known for his large body of work Buchi and Tagli on canvases, initiated inthe mid 1950s: "With the act of cutting a thinly painted monochromatic canvas with a sharp knife, Fontana exploded the definition--or at least the conventional space--of art. This act challenged the entire history of Western easel painting and led him to the understanding that painting was no longer about illusion contained within the dimensions of a canvas but, rather, a dynamic concept that blended form, color, architectural space, gesture, and light."


In the exhibition at Gagosian six of Fontana's environments, known as Ambienti Spaziali, have been reconstructed from the artists' sketches. The environments include:
  •  Ambienti spaziale a luce nero (circa 1949): a small black room in which several large, fossil-like forms made from papier maché hovered overhead, their fluorescent painted surfaces picked out by black light. 
  •  Luce Spaziale (1951) is an elaborate, looping neon sculpture originally designed for the ceiling of the Triennale di Milano.  
  • Ambienti Spaziali created in 1968 for "Documenta 4", a labyrinth of glaring luminosity in which the viewer loses all sense of direction and time and ends against a wall cut by a single slash.  
 The exhibition is curated by Germano Celant, assisted by Gagosian director Valentina Castellani in close collaboration with the Fondazione Lucio Fontana.

Below some declarations from Manifesto Blanco, which I found most compelling and of great actuality:

L'arte si trova in un periodo latente. C'è una forza che l'uomo non può manifestare... .

...

Oggi la conoscenza sperimentale sostituisce la conoscenza immaginativa. Abbiamo coscienza di un mondo che esiste e si esprime da se stesso e che non può esser modificato dalle nostre idee. Necessitiamo di un'arte valida per se stessa. Nella quale non intervenga l'idea che di essa ci siamo fatti.
Il materialismo stabilito in tutte le coscienze esige un'arte in possesso di valori propri, lontana dalle rappresentazioni che oggi costituiscono una farsa. Noi, uomini di questo secolo, forgiati da questo materialismo siamo divenuti insensibili dinanzi alla rappresentazione delle forme conosciute e all'esposizione di esperienze costantemente ripetute.
Si concepì l'astrazione alla quale si arrivò progressivamente attraverso la deformazione. Però questo nuovo stato di cose non corrisponde alle esigenze dell'uomo attuale.
Si richiede un cambiamento nell'essenza e nella forma. Si richiede il superamento della pittura, della scultura, della poesia e della musica. È necessaria un'arte maggiore in accordo con le esigenze dello spirito nuovo.

...

L'uomo è esausto di forme pittoriche e scultoree. Le sue esperienze, le sue opprimenti ripetizioni attestano che queste arti permangono stagnanti in valori estranei alla nostra civiltà, senza possibilità di svilupparsi nel futuro.

La vita tranquilla è scomparsa. La nozione del rapido è costante nella vita dell'uomo. L'era artistica dei colori e delle forme paralitiche è sorpassata. L'uomo si fa sempre più insensibile alle immagini inchiodate senza indizi di vitalità. Le antiche immagini immobili non soddisfano più le esigenze dell'uomo nuovo

...

L'arte nuova prende i suoi elementi dalla natura. L'esistenza, la natura e la materia sono una perfetta unità. Si sviluppano nel tempo e nello spazio. Il cambiamento è la condizione essenziale dell'esistenza. Il movimento, la proprietà di evolversi e svilupparsi è la condizione base della materia. Questa esiste in movimento e in nessun'altra maniera. Il suo sviluppo è eterno. Il colore e il suono si trovano nella natura legati alla materia.

...

Non rappresentiamo né l'uomo né gli altri animali né le altre forme. Queste sono manifestazioni della natura, mutevoli nel tempo, che cambiano e scompaiono secondo la successione dei fenomeni. Le loro condizioni fisiche sono soggette alla materia ed alla sua evoluzione.

...

Concepiamo la sintesi come una somma di elementi fisici: colore, suono, movimento, tempo, spazio, la quale integri una unità fisico-psichica. Colore, l'elemento dello spazio, suono, l'elemento del tempo, il movimento che si sviluppa nel tempo e nello spazio, sono le forme fondamentali dell'arte nuova, che contiene le quattro dimensioni dell'esistenza.
Tempo e spazio.
La nuova arte richiede la funzione di tutte le energie dell'uomo, nella creazione e nell'interpretazione. L'essere si manifesta integralmente, con la pienezza della sua vitalità. Colore Suono Movimento.

Art Fairs | PULSE New York

PULSE is one of my favorite of the myriad of art fairs which have relentlessly intersecting of the New York —as  many other cities across the globe as the art fair has become a global phenomenon.
I enjoy going to PULSE for the more "intimate" scale as well as the larger presence of installation art and performance. Even at at a fair process based art can exist...











Thursday, May 3, 2012

Art & Money | "The Scream" sold for $120 million

Since in NYC it is again "art fairs week" a breaking (or screaming) news in the universe of money & art...
"The Scream" (1895) by the Norwegian expressionist Edvard Munch sold for $119,922,500 at Sotheby's Impressionist and Modern art auction on 2 May 2012 to a private buyer; it is the highest nominal price paid for a painting at auction.



Wednesday, May 2, 2012

Vernissages NYC | "Picasso and Françoise Gilot: Paris-Vallauris 1943-1953"


"Picasso and Françoise Gilot: Paris-Vallauris 1943-1953" opened tonight at Gagosian Gallery Madison Avenue, the fourth major exhibition in an ongoing series on the life and work of Pablo Picasso, after "Picasso: Mosqueteros" (2009), "Picasso: The Mediterranean Years" (2010), and "Picasso and Marie-Thérèse: L'amour fou" (2011). 

The exhibition, result of a collaboration between Gilot (1921-) and John Richardson biographer of Picasso (1881-1973 , is " a visual and conceptual dialogue between the art of Picasso and the art of Françoise Gilot, his young muse and lover during the period 1943-53. The "Picasso and Françoise Gilot" celebrates the full breadth and energy of Picasso's innovations during these post-war years, as well as presenting Gilot's paintings alongside his marvellously innovative depictions of her and their family life."

In spite of the crowd attending the opening, reminiscent of "The Bonfire of Vanities" I truly enjoyed the exhibition, beautifully curated and installed. Sorry no photos were allowed, just a snapshot from the lobby and my usual walking map.



Tuesday, May 1, 2012

Vernissages | NYC, May 1

I was attracted by the very misleading title of the exhibition which opened today at Hauser & Wirth "Science on the Back End".
The relationship between art and science is often explored in current art investigations, but...this exhibition should have had a different title.






Total walk length: 5.5km

Events | May 1, International Workers' Day

International Workers' Day  is celebrated on May 1 as a national holiday in more than 80 countries, with organized street demonstrations and marches. 

International Workers' Day commemorates the 1886 Haymarket Massacre in Chicago. 


More information on the 2012 events:
worldwide 
in NYC


Other May 1 events NYC:
 
Sun Rises    @  05:54 EDT
Sun Sets      @  19:52 EDT

Solar Noon  @  12:53 EDT


Occupy Wall Street,
 Worldwide